Interno obezbjeđivanje kvaliteta nastave

           Interno obezbjeđivanje kvaliteta usmjereno je ka ostvarivanju: usvojenih razvojnih ciljeva, aktivnosti definisanih Planom unapređenja kvaliteta vaspitno obrazovnog rada kao sredstva za planiranje razvoja i kao mjera dinamike razvoja Škole.

Za školsku 2023/24.
godine planirane su sljedeće aktivnosti na procesu samoevaluacije:

 

Oblast samoevaluacije

Broj nastavnika

Vrijeme realizacije

1.

 Samoevaluacija kvaliteta stručno teorijskih predmeta

20

Tokom godine

2.

 Samoevaluacija kvaliteta opšte obrazovnih predmeta

12

Tokom godine

3.

 Samoevaluacija kvaliteta izbornih  predmeta

8

Tokom godine

U okviru procesa
unapređenja kvaliteta rada Škole planira se, da nakon interne evaluacije od
strane nastavnika, grupa za kvalitet realizuje proces interne evaluacije dvije  oblasti i to:

 

 

Oblast interne evaluacije

Broj upitnika

Vrijeme realizacije

1.

 Saradnja škole sa  socijalnim partnerima

5

mart 2024.

2.

 Saradnja škole sa roditeljima

100

april 2024.

Obezbjeđivanje i unapređivanje kvaliteta rada unutar Škole zasniva se na učenju i razvijanju  vlastite organizacijske inteligencije školskog sistema i specifičnoj kreativnosti timova nastavnika, stručnih saradnika i ostalih zainteresovanih za rad u školi kao „organizaciji za učenje“. Radi podsticanja dijaloga o ciljevima, prioritetima, kriterijumima kvaliteta na nivou razreda Škole, formiran je odbor  za obezbjeđivanje kvaliteta u sastavu:

       Mirosava Bojović – direktorica

       Mirjana Ivanović – menadžer za kvalitet

       Tomislav Celić – ICT koordinator

      Danijela Došljak – pedagog

       Dragomir Barjaktarović – profesor

  Zorica Radunović – predstavnik Savjeta roditelja


Za nastavnike evaluatore predloženi su:

1.    Pavle Luković

2.    Snežana Femić

3.    Ivana Kljajić

4.    Mirjana Ivanović

5.    Semir Muratović

6.    Dragomir Barjaktarović

7.    Slavica Bakić

8.    Nataša Radusinović

9.    Kanita Dizdarević

10. Slavica Bakić

11. Tijana Radoičić

12. Miljan Petrić

13. Nemanja Milačić

14. Vesna Kastratović

15. Tomislav Celić

16. Vladan Vuković

17. Šćekić Danijela

1.    Kristina Savović

2.     Lutovac Jelisava

3.     Milena Grubović

4.     Sonja Barjaktarović

5.     Đorđije Vukićević

6.     Risto Nedić

7.     Suzana Babović

8.     Ivan Anđić

9.     Zoran Raičević

10.  Marta Maslovarić

11.  Nikola Novak

12.  Katarina Obadović

13. Suzana Ćorac

14. Valentina Kocka

15. Olivera Mićović

Lektori:

  1. Hajrija Lalević
  2. Ljubinka Barjaktarović

Odbor je odmah nakon konstituisanja održao prvu sjednicu, proučio preporučeni Priručnik o razvoju stručnih škola procesom interne evaluacije i pripremio Poslovnik o radu, zatim Plan internog obezbjeđivanja kvaliteta; izvršio procjenu indikatora relevantnih za školu. Za pojedine indikatore određene su radne grupe i nastavnici – evaluatori, koji će raditi  procjenu predviđenih indikatora.

Na osnovu Plana internog obezbjeđenja kvaliteta izvršeno je utvrđivanje kvaliteta za ključne oblasti i to: KOOPERATIVNOST, EFIKASNOST i UPRAVLJANJE RESURSIMA. Takođe, cijeneći da će Interno obezbjeđivanje kvaliteta imati značajnu ulogu u razvoju Škole, u saradnji sa učenicima, roditeljima, socijalnim partnerima i lokalnom zajednicom, Odbor  je imao brojne mjere i aktivnosti usmjerene na razvoj vaspitno-obrazovnog procesa. Zato Odbor i sprovodi  niz aktivnosti vezanih za promociju internog obezbjeđivanja kvaliteta i to:

        obavještavanje javnosti o realizovanim aktivnostima putem sredstava javnog informisanja,

        uključivanje većeg broja nastavnika u proces interne evaluacije,

        informisanje socijalnih partnera i lokalne zajednice o procesu interne evaluacije,

        organizovanje radionica, seminara, debata o značaju interne evaluacije.

 

Resursi za realizaciju

Interno obezbjeđivanje kvaliteta usmjereno je ka ostvarivanju usvojenih razvojnih ciljeva i aktivnosti definisanih Planom interne evaluacije.

Za realizaciju aktivnosti na internom obezbjeđivanju kvaliteta Škola je angažovala odgovarajuće ljudske i aktivirala ( ili stavila u funkciju) materijalno-tehničke resurse.

Nastavnici
Škole učestvovali su u različitim projektima reforme obrazovnog sistema u Crnoj Gori, na izradi strateških dokumenata, u raznim aktivnostima eksterne evaluacije, stekli širok obim znanja o problematici reforme obrazovanja, stekli iskustva u radu sa međunarodnim ekspertima i spremni su da se prilagode neophodnim promjenama u cilju što boljeg funkcionisanja Škole, razumijevajući u potpunosti dobrobit ovakvih promjena.

U realizaciji aktivnosti Škola očekuje podršku nosioca politike obrazovanja Ministarstva prosvjete, nauke, kulture i sporta, Centra za stručno obrazovanje, Zavoda za školstvo i Ispitnog centra.

Očekivani rezultati

 Odbor za internu evaluaciju u saradnji sa nastavnicima/evaluatorima koji obrađuju pojedine indikatore, shodno Poslovniku o radu i Akcionom planu radiće na uspostavljanju sistema prikupljanja, obrade, izvještavanja, nadzora, ocjenjivanja i raspodjele podataka i relevantnih pokazatelja obrazovanja u školskoj 2023/24. godini.

Odbor za internu evaluaciju u daljem radu očekuje da može doći do određenih problema u smislu davanja netačnih podataka; nepoznavanje izvora za praćenje indikatora od strane nastavnika/evaluatora i samim tim svijesti o važnosti i značaju interne evaluacije; nedostatak podataka za proces planiranja i odlučivanja, kao i odbijanje saradnje.

Nadležnosti u procesu internog obezbjeđivanja
kvaliteta

Kako bi se obezbijedio potreban nivo kvaliteta, svi zaposleni preduzimaju odgovarajuće mjere i aktivnosti koje su usmjerene ka uspostavljanju održivog procesa internog obezbjeđivanja kvaliteta.

Odbor za internu evaluaciju radi na osnovu Poslovnika o radu i njime su predviđene nadležnosti članova odbora za internu evaluaciju, a to su:

Direktor škole:

     imenuje Odbor za interno
obezbjeđivanje kvaliteta i nastavnike evaluatore,

       imenuje predsjednika Odbora,

       prezentuje Školskom odboru Plan
interne evaluacije,

       stvara uslove za realizaciju
aktivnosti definisanih Planom rada za internu evaluaciju,

       prati rad Odbora za interno
obezbjeđivanje kvaliteta i dinamiku planiranih aktivnosti,

       obezbjeđuje potrebne tehničke i
materijalne uslove,

       upoznaje nastavnike, učenike,
roditelje, stručne saradnike, socijalne partnere i lokalnu zajednicu sa radom
Odbora za internu evaluaciju.

Menadžer upravljanja kvalitetom:

       zakazuje i organizuje sastanke Odbora
i sastanke nastavnika/evaluatora,

       učestvuje u radu Odbora za internu
evaluaciju,

       vrši obuku nastavnika i drugih
učesnika u procesu internog obezbjeđivanja kvaliteta,

       definiše ulogu i zadatke Odbora,

       vrši uvid u realizaciju aktivnosti
koje su predviđene Planom interne evaluacije,

       priprema uputstva nastavnicima
evaluatorima za realizaciju,

       razvija metodologiju prikupljanja
podataka i obradu indikatora,

       priprema obrasce za prikupljanje podataka
o indikatorima i za izvođenje pojedinačnih aktivnosti samoevoluacije,

       dogovara pripremanje uslova za
upotrebu modela,

       u stalnom je kontaktu s direktorom,

       priprema akcioni plan,

       efikasno plasira podatke i
informacije,

       učestvuje u izradi izvještaja,

       prezentira izvještaje stručnim i
upravnom organu,

       vrši samoevaluaciju svog rada.

ICT Koordinator:

   priprema potreban softver i uputstva za korišćenje,

   radi na prikupljanju kvantitativnih podataka,

   obučava nastavnike/evaluatore,

   kontroliše proces anketiranja,

  vrši elektronsku pripremu materijala (obrasci, nacrti izvjestaja i dr.).

Predstavnik pedagoško-psihološke službe:

   učestvuje u radu Odbora za internu evaluaciju,

   učestvuje u izradi Plana interne evaluacije,

  motiviše učenike i zaposlene za učešće u radu

   učestvuje u pripremi i izradi anketa, vrši anketiranje i radi na izradi izvještaja o izvođenju anketiranja,

   radi na obradi podataka definisanih određenim indikatorima,

   radi na metodologiji prikupljanja podataka i obrada istih,

   u saradnji sa nastavnikom/evaluatorom učestvuje u prikupljanju podataka za planom predviđene indikatore i vrši obradu istih,

   učestvuje u izradi Izvještaja o internoj evaluaciji,

  vrši samoevaluaciju svog rada.

Nastavnik ocjenjivač/evaluator (član):

   učestvuje u radu Odbora za internu evaluaciju,

   učestvuje u izradi Plana interne evaluacije,

   realizuje aktivnosti plana interne evaluacije,

   učestvuje u obukama za unapređivanje internog obezbjeđivanja kvaliteta,

   u saradnji s pedagogom učestvuje u prikupljanju podataka za planom predviđene indikatore i vrši obradu istih,

   unosi podatke u obrasce,

   učestvuje u izradi Izvještaja o internoj evaluaciji,

   prisustvuje anketiranju,

  vrši samoevaluaciju svog rada.

Nastavnik/evaluator:

   realizuje aktivnosti Plana interne evaluacije,

   učestvuje u obukama za unapređivanje internog obezbjeđivanja kvaliteta,

   u saradnji s pedagogom učestvuje u prikupljanju podataka za planom predviđene indikatore i vrši obradu istih,

   unosi podatke u obrasce,

   učestvuje u izradi Izvještaja o internoj evaluaciji,

   prisustvuje anketiranju,

  vrši samoevaluaciju svog rada.

Predstavnik zajednice:

   učestvuje u radu Odbora za internu evaluaciju,

   učestvuje u izradi Izvještaja o internoj evaluaciji

  analizira preporuke za unapređenje kvaliteta.

Dokumentacija za internu evaluaciju

 Prilikom izrade Plana interne evaluacije i školskog izvještaja koriste se sljedeći izvori podataka:

 dokumentacija,

   Godišnji plan i program rada škole,

   Školski razvojni plan,

   Plan unapređenja kvaliteta obrazovno-vaspitnog rada,

  Izvještaj o utvrđivanju kvaliteta obrazovno-vaspitnog rada,

   Obrazovni programi – katalozi znanja,

   Pedagoška dokumentacija,

   Statistički polugodišnji i godišnji izvještaji,

   Dokumentacija direktora, sekretara, pedagoga i računovodstvene službe,

   Ljetopis škole,

   Knjige zapisnika,

  Izvjestaj o saradnji s lokalnom zajednicom i NVO sektorom.

 Dokumentacija koja se prikuplja u toku procesa interne evaluacije stavlja se na uvid: Školskom odboru, Ministarstvu prosvjete, nauke, kulture i sporta, Centru za stručno obrazovanje, Zavodu za školstvo, socijalnim partnerima i drugim subjektima po odobrenju direktora.

Plan interne
evaluacije, školski izvještaji interne evaluacije i knjiga zapisnika Odbora za
interno obezbeđivanje kvaliteta čuvaju se trajno