Interno obezbjeđivanje kvaliteta usmjereno je ka ostvarivanju: usvojenih razvojnih ciljeva, aktivnosti definisanih Planom unapređenja kvaliteta vaspitno obrazovnog rada kao sredstva za planiranje razvoja i kao mjera dinamike razvoja Škole.
Za školsku 2023/24.
godine planirane su sljedeće aktivnosti na procesu samoevaluacije:
| Oblast samoevaluacije | Broj nastavnika | Vrijeme realizacije |
1. | Samoevaluacija kvaliteta stručno teorijskih predmeta | 20 | Tokom godine |
2. | Samoevaluacija kvaliteta opšte obrazovnih predmeta | 12 | Tokom godine |
3. | Samoevaluacija kvaliteta izbornih predmeta | 8 | Tokom godine |
U okviru procesa
unapređenja kvaliteta rada Škole planira se, da nakon interne evaluacije od
strane nastavnika, grupa za kvalitet realizuje proces interne evaluacije dvije oblasti i to:
| Oblast interne evaluacije | Broj upitnika | Vrijeme realizacije |
1. | Saradnja škole sa socijalnim partnerima | 5 | mart 2024. |
2. | Saradnja škole sa roditeljima | 100 | april 2024. |
Obezbjeđivanje i unapređivanje kvaliteta rada unutar Škole zasniva se na učenju i razvijanju vlastite organizacijske inteligencije školskog sistema i specifičnoj kreativnosti timova nastavnika, stručnih saradnika i ostalih zainteresovanih za rad u školi kao „organizaciji za učenje“. Radi podsticanja dijaloga o ciljevima, prioritetima, kriterijumima kvaliteta na nivou razreda Škole, formiran je odbor za obezbjeđivanje kvaliteta u sastavu:
– Mirosava Bojović – direktorica
– Mirjana Ivanović – menadžer za kvalitet
– Tomislav Celić – ICT koordinator
– Danijela Došljak – pedagog
– Dragomir Barjaktarović – profesor
– Zorica Radunović – predstavnik Savjeta roditelja
Za nastavnike evaluatore predloženi su:
1. Pavle Luković
2. Snežana Femić
3. Ivana Kljajić
4. Mirjana Ivanović
5. Semir Muratović
6. Dragomir Barjaktarović
7. Slavica Bakić
8. Nataša Radusinović
9. Kanita Dizdarević
10. Slavica Bakić
11. Tijana Radoičić
12. Miljan Petrić
13. Nemanja Milačić
14. Vesna Kastratović
15. Tomislav Celić
16. Vladan Vuković
17. Šćekić Danijela
1. Kristina Savović
2. Lutovac Jelisava
3. Milena Grubović
4. Sonja Barjaktarović
5. Đorđije Vukićević
6. Risto Nedić
7. Suzana Babović
8. Ivan Anđić
9. Zoran Raičević
10. Marta Maslovarić
11. Nikola Novak
12. Katarina Obadović
13. Suzana Ćorac
14. Valentina Kocka
15. Olivera Mićović
Lektori:
- Hajrija Lalević
- Ljubinka Barjaktarović
Odbor je odmah nakon konstituisanja održao prvu sjednicu, proučio preporučeni Priručnik o razvoju stručnih škola procesom interne evaluacije i pripremio Poslovnik o radu, zatim Plan internog obezbjeđivanja kvaliteta; izvršio procjenu indikatora relevantnih za školu. Za pojedine indikatore određene su radne grupe i nastavnici – evaluatori, koji će raditi procjenu predviđenih indikatora.
Na osnovu Plana internog obezbjeđenja kvaliteta izvršeno je utvrđivanje kvaliteta za ključne oblasti i to: KOOPERATIVNOST, EFIKASNOST i UPRAVLJANJE RESURSIMA. Takođe, cijeneći da će Interno obezbjeđivanje kvaliteta imati značajnu ulogu u razvoju Škole, u saradnji sa učenicima, roditeljima, socijalnim partnerima i lokalnom zajednicom, Odbor je imao brojne mjere i aktivnosti usmjerene na razvoj vaspitno-obrazovnog procesa. Zato Odbor i sprovodi niz aktivnosti vezanih za promociju internog obezbjeđivanja kvaliteta i to:
– obavještavanje javnosti o realizovanim aktivnostima putem sredstava javnog informisanja,
– uključivanje većeg broja nastavnika u proces interne evaluacije,
– informisanje socijalnih partnera i lokalne zajednice o procesu interne evaluacije,
– organizovanje radionica, seminara, debata o značaju interne evaluacije.
Resursi za realizaciju
Interno obezbjeđivanje kvaliteta usmjereno je ka ostvarivanju usvojenih razvojnih ciljeva i aktivnosti definisanih Planom interne evaluacije.
Za realizaciju aktivnosti na internom obezbjeđivanju kvaliteta Škola je angažovala odgovarajuće ljudske i aktivirala ( ili stavila u funkciju) materijalno-tehničke resurse.
Nastavnici
Škole učestvovali su u različitim projektima reforme obrazovnog sistema u Crnoj Gori, na izradi strateških dokumenata, u raznim aktivnostima eksterne evaluacije, stekli širok obim znanja o problematici reforme obrazovanja, stekli iskustva u radu sa međunarodnim ekspertima i spremni su da se prilagode neophodnim promjenama u cilju što boljeg funkcionisanja Škole, razumijevajući u potpunosti dobrobit ovakvih promjena.
U realizaciji aktivnosti Škola očekuje podršku nosioca politike obrazovanja Ministarstva prosvjete, nauke, kulture i sporta, Centra za stručno obrazovanje, Zavoda za školstvo i Ispitnog centra.
Očekivani rezultati
Odbor za internu evaluaciju u saradnji sa nastavnicima/evaluatorima koji obrađuju pojedine indikatore, shodno Poslovniku o radu i Akcionom planu radiće na uspostavljanju sistema prikupljanja, obrade, izvještavanja, nadzora, ocjenjivanja i raspodjele podataka i relevantnih pokazatelja obrazovanja u školskoj 2023/24. godini.
Odbor za internu evaluaciju u daljem radu očekuje da može doći do određenih problema u smislu davanja netačnih podataka; nepoznavanje izvora za praćenje indikatora od strane nastavnika/evaluatora i samim tim svijesti o važnosti i značaju interne evaluacije; nedostatak podataka za proces planiranja i odlučivanja, kao i odbijanje saradnje.
Nadležnosti u procesu internog obezbjeđivanja
kvaliteta
Kako bi se obezbijedio potreban nivo kvaliteta, svi zaposleni preduzimaju odgovarajuće mjere i aktivnosti koje su usmjerene ka uspostavljanju održivog procesa internog obezbjeđivanja kvaliteta.
Odbor za internu evaluaciju radi na osnovu Poslovnika o radu i njime su predviđene nadležnosti članova odbora za internu evaluaciju, a to su:
Direktor škole:
– imenuje Odbor za interno
obezbjeđivanje kvaliteta i nastavnike evaluatore,
– imenuje predsjednika Odbora,
– prezentuje Školskom odboru Plan
interne evaluacije,
– stvara uslove za realizaciju
aktivnosti definisanih Planom rada za internu evaluaciju,
– prati rad Odbora za interno
obezbjeđivanje kvaliteta i dinamiku planiranih aktivnosti,
– obezbjeđuje potrebne tehničke i
materijalne uslove,
– upoznaje nastavnike, učenike,
roditelje, stručne saradnike, socijalne partnere i lokalnu zajednicu sa radom
Odbora za internu evaluaciju.
Menadžer upravljanja kvalitetom:
– zakazuje i organizuje sastanke Odbora
i sastanke nastavnika/evaluatora,
– učestvuje u radu Odbora za internu
evaluaciju,
– vrši obuku nastavnika i drugih
učesnika u procesu internog obezbjeđivanja kvaliteta,
– definiše ulogu i zadatke Odbora,
– vrši uvid u realizaciju aktivnosti
koje su predviđene Planom interne evaluacije,
– priprema uputstva nastavnicima
evaluatorima za realizaciju,
– razvija metodologiju prikupljanja
podataka i obradu indikatora,
– priprema obrasce za prikupljanje podataka
o indikatorima i za izvođenje pojedinačnih aktivnosti samoevoluacije,
– dogovara pripremanje uslova za
upotrebu modela,
– u stalnom je kontaktu s direktorom,
– priprema akcioni plan,
– efikasno plasira podatke i
informacije,
– učestvuje u izradi izvještaja,
– prezentira izvještaje stručnim i
upravnom organu,
– vrši samoevaluaciju svog rada.
ICT Koordinator:
– priprema potreban softver i uputstva za korišćenje,
– radi na prikupljanju kvantitativnih podataka,
– obučava nastavnike/evaluatore,
– kontroliše proces anketiranja,
– vrši elektronsku pripremu materijala (obrasci, nacrti izvjestaja i dr.).
Predstavnik pedagoško-psihološke službe:
– učestvuje u radu Odbora za internu evaluaciju,
– učestvuje u izradi Plana interne evaluacije,
– motiviše učenike i zaposlene za učešće u radu
– učestvuje u pripremi i izradi anketa, vrši anketiranje i radi na izradi izvještaja o izvođenju anketiranja,
– radi na obradi podataka definisanih određenim indikatorima,
– radi na metodologiji prikupljanja podataka i obrada istih,
– u saradnji sa nastavnikom/evaluatorom učestvuje u prikupljanju podataka za planom predviđene indikatore i vrši obradu istih,
– učestvuje u izradi Izvještaja o internoj evaluaciji,
– vrši samoevaluaciju svog rada.
Nastavnik ocjenjivač/evaluator (član):
– učestvuje u radu Odbora za internu evaluaciju,
– učestvuje u izradi Plana interne evaluacije,
– realizuje aktivnosti plana interne evaluacije,
– učestvuje u obukama za unapređivanje internog obezbjeđivanja kvaliteta,
– u saradnji s pedagogom učestvuje u prikupljanju podataka za planom predviđene indikatore i vrši obradu istih,
– unosi podatke u obrasce,
– učestvuje u izradi Izvještaja o internoj evaluaciji,
– prisustvuje anketiranju,
– vrši samoevaluaciju svog rada.
Nastavnik/evaluator:
– realizuje aktivnosti Plana interne evaluacije,
– učestvuje u obukama za unapređivanje internog obezbjeđivanja kvaliteta,
– u saradnji s pedagogom učestvuje u prikupljanju podataka za planom predviđene indikatore i vrši obradu istih,
– unosi podatke u obrasce,
– učestvuje u izradi Izvještaja o internoj evaluaciji,
– prisustvuje anketiranju,
– vrši samoevaluaciju svog rada.
Predstavnik zajednice:
– učestvuje u radu Odbora za internu evaluaciju,
– učestvuje u izradi Izvještaja o internoj evaluaciji
– analizira preporuke za unapređenje kvaliteta.
Dokumentacija za internu evaluaciju
Prilikom izrade Plana interne evaluacije i školskog izvještaja koriste se sljedeći izvori podataka:
– dokumentacija,
– Godišnji plan i program rada škole,
– Školski razvojni plan,
– Plan unapređenja kvaliteta obrazovno-vaspitnog rada,
– Izvještaj o utvrđivanju kvaliteta obrazovno-vaspitnog rada,
– Obrazovni programi – katalozi znanja,
– Pedagoška dokumentacija,
– Statistički polugodišnji i godišnji izvještaji,
– Dokumentacija direktora, sekretara, pedagoga i računovodstvene službe,
– Ljetopis škole,
– Knjige zapisnika,
– Izvjestaj o saradnji s lokalnom zajednicom i NVO sektorom.
Dokumentacija koja se prikuplja u toku procesa interne evaluacije stavlja se na uvid: Školskom odboru, Ministarstvu prosvjete, nauke, kulture i sporta, Centru za stručno obrazovanje, Zavodu za školstvo, socijalnim partnerima i drugim subjektima po odobrenju direktora.
Plan interne
evaluacije, školski izvještaji interne evaluacije i knjiga zapisnika Odbora za
interno obezbeđivanje kvaliteta čuvaju se trajno